Ogólnopolski Dzień Drugiego Śniadania

12 września obchodziliśmy Ogólnopolski Dzień Drugiego Śniadania – warto przypomnieć, dlaczego jest dla nas takie ważne i co możemy zabrać ze sobą, żeby urozmaicić dietę. 

Drugie śniadanie kojarzy nam się z czasami podstawówki, kiedy mama podawała nam kanapki lub wkładała w rękę kilka złotych, żeby kupić sobie coś w sklepiku. Pamiętajmy jednak, że nie tylko dzieci powinny spożywać posiłek pomiędzy śniadaniem zjedzonym w domu, a obiadem. Dorośli, nawet Ci, którzy twierdzą, że nie są głodni powinni zjeść w pracy coś pożywnego, by wytrwać do obiadu w pełni sił.

Dlaczego drugie śniadanie jest takie ważne? Dowiesz się więcej z tego artykułu.

Skoro już wiemy, że dobrze jest coś zjeść, w takim razie co możemy zabrać ze sobą do szkoły lub pracy?

Najprostsze – kanapki. Pamiętajmy by podstawą do ich tworzenia był chleb pełnoziarnisty – zwróćmy uwagę, czy w składzie jest mąka pełnoziarnista, żytnia, orkiszowa itp. oraz czy nie zawiera on karmelu, który barwi pieczywo by wyglądało na „zdrowsze”. Starajmy się, by nie były to kanapki z dżemem słodzonym cukrem lub kremem czekoladowo-orzechowym, ale by w środku znajdowała się dobrej jakości wędlina, ser żółty lub biały oraz duża ilość warzyw. Jeśli warzywa nie mieszczą się w kanapce, to wtedy jest ich odpowiednia ilość. Nie bójmy się podawać dzieciom surowych warzyw – nawet, jeśli za pierwszym razem nie posmakują dziecku, to być może za drugim lub czwartym razem już tak.

Dobrym, wygodnym pomysłem na drugie śniadanie są wcześniej własnoręcznie przygotowane i upieczone muffinki lub inne wypieki. Babeczki nie muszą być koniecznie na słodko. Można przygotować muffiny np. z batatów lub z tuńczykiem. Wystarczy chwila w internecie, by znaleźć mnóstwo przepisów, które zainspirują nas do kulinarnych podbojów – pamiętajmy tylko, by wybierać te, które w składzie mają dużo wartościowych składników, np. mąkę pełnoziarnistą, warzywa, orzechy, płatki owsiane, suszone owoce, a niewiele cukru. Jeśli decydujemy się na babeczki na słodko to pamiętajmy, że suszone owoce także osłodzą ich smak, a jeśli koniecznie musimy dodać jakiegoś słodzidła to nieco lepszym wyjściem może być miód. Oprócz babeczek możemy też przygotować batoniki muesli, do których możemy wrzucić praktycznie wszystko to, co lubimy i co mamy w domu.

Dość szybką propozycją na drugie śniadanie może też być sałatka. Głównym składnikiem może być np. upieczony dzień wcześniej indyk lub kurczak – pokrojony może poczekać do rana w lodówce, a wtedy przygotowanie reszty sałatki to tylko kwestia pokrojenia ulubionych warzyw i dodania np. pestek dyni, słonecznika lub migdałów. W niektórych sklepikach szkolnych można kupić sałatki warzywne, jednak musimy pamiętać, by wystrzegać się gotowych sosów, dołączanych do nich czasami, a których skład pozostawia wiele do życzenia. 

Szybko, smacznie i kolorowo – to opis własnoręcznie przygotowanego jogurtu. Pokrojone w domu owoce możemy spakować do pojemnika, dorzucić np. wiórki kokosowe, orzechy, migdały, płatki owsiane i w czasie przerwy na drugie śniadanie zalać mieszankę jogurtem. Prosto, przyjemnie, a co najważniejsze – bez dodatku cukru.

Jeśli lubimy coś podjadać i jednocześnie chrupać – weźmy ze sobą pokrojoną w słupki marchewkę lub rzodkiewkę – unikniemy podjadania niezdrowych przekąsek i dostarczymy organizmowi witamin i błonnika.

To tylko kilka propozycji. Jeśli dobrze czujemy się w kuchni i chcemy poświęcić więcej czasu, by przygotować coś ekstra – niebo jest limitem. Drugie śniadanie może być pyszne, zdrowe – wystarczy internet, wyobraźnia i chwilka czasu – w żadnym wypadku nie straconego!  

Tagi: