Światowy Dzień Serca

W niedzielę, 24 września obchodzimy Światowy Dzień Serca. Centralne obchody odbędą się pod katowickim Spodkiem – organizatorem wydarzenia jest Polskie Towarzystwo Kardiologiczne, współgospodarzem Miasto Katowice.

Wszystkich tych, którzy nie mogą pojawić się w Katowicach zapraszamy do Alei Bielany na lokalne obchody Światowego Dnia Serca w godzinach od 11 do 19.

W ramach tego wydarzenia będzie możliwość wykonania wielu badań profilaktycznych: bezpłatnego badania EKG, zmierzenia poziomu cholesterolu i glukozy, skorzystania z porad dietetyków oraz trenerów personalnych. Goście Alei Bielany, chętni do wzięcia udziału w akcji będą proszeni o wypełnienie ankiet oraz o odpowiedzenie na szczegółowe pytania określające czynniki ryzyka choroby niedokrwiennej serca i zawału mięśnia sercowego. Obok stanowisk medycznych pojawią się również stanowiska fitness zapewniane przez Fitness Academy, gdzie będzie możliwość konsultacji z trenerami personalnymi oraz  wypróbowanie urządzeń.

Dzień Serca to okazja do przypomnienia jak ważny jest to narząd. Choroby serca są najczęstszą przyczyną zgonów w Polsce oraz na świecie, każdego roku 17,5 mln osób umiera z przyczyn sercowo-naczyniowych. Celem Dnia Serca jest przede wszystkim profilaktyka, organizatorzy przypominają, jak ważna jest zdrowa dieta, aktywność fizyczna i regularne kontrole lekarskie.

Jaką dietę stosować by cieszyć się zdrowym sercem?

Udowodniono, że zmiana stylu życia (diety, aktywności fizycznej) może zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca o 82%, a cukrzycy nawet o 90%. W długoletnich badaniach przeprowadzonych w siedmiu krajach wykazano, że skład tłuszczów w diecie ma ogromne znaczenie w rozwoju choroby niedokrwiennej serca. Im więcej w diecie tłuszczu nasyconego oraz tłuszczów „trans” tym większa była śmiertelność.

Gdzie możemy znaleźć te tłuszcze? O tłuszczu nasyconym większość z nas zapewne słyszała i potrafiłaby wymienić chociażby produkty mleczne czy mięso. Pamiętajmy jednak, że znajdują się również w oleju kokosowym i palmowym. Przez ogromne rozpowszechnienie oleju palmowego w produkcji żywności tłuszcze nasycone są obecne w naszej diecie w produktach, o których nie pomyślelibyśmy jako o oczywistym źródle. Wystarczy spojrzeć na skład np. czekolady lub ciastek, wypieków z ciasta francuskiego by zobaczyć, że w większości produktów znajduje się olej palmowy. Z kolei kwasy tłuszczowe trans to taki tłuszcz, który w procesach technologicznych stał się „zły” i nie posiada żadnych zdrowotnych właściwości. Znajduje w margarynach twardych, tłuszczach piekarniczych i smażalniczych, przez co możemy go spotkać np. w słodyczach, w wypiekach, w chipsach, w margarynach oraz w fast-foodach.

Tłuszcze, które z całą pewnością polecane są w chorobach sercowo-naczyniowych to kwasy tłuszczowe jednonienasycone (oliwa z oliwek oraz olej rzepakowy, który nazywany jest również oliwą północy) oraz kwasy tłuszczowe wielonienasycone z grupy omega 3 (które również znajdują się w oleju rzepakowym oraz tłustych rybach: śledziu, makreli, łososiu).

We wspomnianych badaniach prowadzonych w siedmiu krajach stwierdzono, że dieta, która zawiera dużo warzyw i owoców, oliwy z oliwek, ryb i pełnoziarnistych produktów zbożowych przyczynia się do zmniejszenia ryzyka chorób serca. Dietę, która zawiera to wszystko określono mianem diety śródziemnomorskiej.

Czym się taka dieta charakteryzuje?

- dużym spożyciem oliwy z oliwek (lub oleju rzepakowego) i niskim spożyciem tłuszczów zwierzęcych,

- dużym spożyciem warzyw (w tym nasion roślin strączkowych) i owoców,

- dużym spożyciem produktów zbożowych pełnoziarnistych,

- średnim spożyciem produktów mlecznych, ryb, wina,

- niskim spożyciem mięsa i produktów mięsnych.

Dodatkowo należy ograniczyć spożycie soli i zastąpić ją ziołami i czosnkiem oraz pić dużo wody mineralnej (1,5–2l).

Uznawana jest za jedną z najzdrowszych diet świata. Kolejne badania potwierdzają korzyści ze stosowania diety śródziemnomorskiej także w profilaktyce chorób nowotworowych. Osoby zdrowe również powinny się stosować do jej zaleceń, by móc cieszyć się długim i zdrowym życiem.

A jak to jest z jajami? W latach 70. pojawiły się doniesienia, które „napiętnowały” spożycie jaj, twierdząc że zawierają zbyt dużo szkodliwego cholesterolu. Dzisiaj Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca jedzenie maksymalnie 10 jaj tygodniowo, jednak musimy pamiętać, że chodzi tu także o jaja wykorzystane do produkcji makaronów, ciast czy pieczywa. Z uwagi na to, że jedno jajo zawiera 212 mg cholesterolu (przy zalecanym dziennym spożyciu 300mg) osobom cierpiącym na podwyższony cholesterol Polscy dietetycy i kardiolodzy zalecają spożycie 2-3 jaj tygodniowo.

 

 

Źródło:

https://portal.abczdrowie.pl/dlaczego-warto-jesc-jajka

https://dieta.mp.pl/diety/zdrowe_diety/63640,dieta-srodziemnomorska

http://www.dzienserca.com.pl/ 

Tagi: