Woda – dlaczego jest dla nas taka ważna i jak zapobiec odwodnieniu?

W trakcie upałów często dochodzi w naszych organizmach do odwodnienia. Gdy utrata wody sięgnie nawet jednego procenta masy ciała - może być przyczyną zmęczenia, osłabienia oraz bólów głowy. Nie zapominajmy o odpowiednim nawodnieniu swojego ciała, a także pamiętajmy o innych osobach i zwierzętach w naszym otoczeniu.

Ciężko wyobrazić sobie życie bez wody w szczególności w upalne dni. U dorosłego człowieka woda stanowi średnio 60 -70% masy ciała, z kolei u małego dziecka jest to aż 80%. Woda jest podstawowym składnikiem budulcowym praktycznie wszystkich organizmów a dla wielu z nich stanowi nawet środowisko życia. To dzięki wodzie może dojść do wielu procesów chemicznych w naszym ciele. Woda jest rozpuszczalnikiem związków ustrojowych i niezbędnym uzupełnieniem pokarmu wszystkich organizmów. Uczestniczy w przebiegu większości reakcji metabolicznych, stanowi środek transportu wewnątrzustrojowego np.: produktów przemiany materii, substancji odżywczych, hormonów oraz enzymów. Ponadto istotną rolą wody jest regulacja temperatury w organizmie podczas upałów.

Pamiętajmy, że pijąc odpowiednie ilości płynów nie tylko chronimy się przed odwodnieniem, ale również przed przegrzaniem organizmu, które może z kolei doprowadzić do wielu przykrych następstw zdrowotnych. Na przegrzanie organizmu, inaczej zwaną hipotermię są narażone w szczególności dzieci, osoby starsze i chore oraz osoby pracujące fizycznie.

Jak prawidłowo się nawadniać?

Dla dorosłych osób o umiarkowanej aktywności fizycznej oraz przy normalnych warunkach atmosferycznych niezbędne minimum zapotrzebowania na wodę wynosi około 2 litry w przypadku kobiet oraz 2,5 litra w przypadku mężczyzn. Pamiętajmy jednak, że gdy słupek rtęci jest bliski maksimum, a nasze życie codzienne wymaga zwiększonego wysiłku, to zapotrzebowanie na wodę może wzrosnąć nawet dwukrotnie.

Woda jest najlepszym środkiem do nawadnia się. Zarówno naturalne wody mineralne, jak i naturalne wody źródlane są korzystne dla zdrowia. W czasie upałów należy pić wody mineralne średnio lub wysoko zmineralizowane ze znaczną zawartością chlorków sodu oraz wodorowęglanów wapnia i magnezu.

Osoby, które nie przepadają za wodą, a przy okazji dbają o linię mogą przygotować sobie naturalny napój izotoniczny, który oprócz płynów uzupełnia organizm w elektrolity. Przykładowy domowy napój izotoniczny składa się z wody (1,5l), cytryny (1 szt.), miodu (3 łyżeczki) oraz szczypty soli. Wszystkie składniki łączymy ze sobą i gotowe. Równie dobrą alternatywą będą naturalne soki owocowe.

Pamiętajmy o odpowiednim nawodnieniu, przyjmując płyny często i w małych ilościach. Zapobiegajmy suchości w ustach szczególnie podczas upałów. Zwracajmy uwagę, czy inni posiadają dostęp do wody pitnej w swoim otoczeniu oraz  przypominajmy im o odpowiednim nawodnieniu. Dzielmy się wodą!

Autor: Piotr Czerwonka

Tagi: