Fit-Polacy?

Chociaż Polacy śledzą zachodnie trendy, a polskie kluby fitness nie odbiegają ofertą od zagranicznych, wciąż nam jednak daleko do statystyk zachodnich i świadomości zachowań zdrowotnych, potrzeby zmiany stylu życia, tak oczywistych choćby w Niemczech czy Skandynawii.

Ok. 300 tys. Polaków korzysta z ofert klubów fitness, których mamy w kraju – jak podaje Polski Związek Pracodawców Fitness – ponad 1900. Statystycznie wciąż jesteśmy w ogonie Europy – z 2,2% korzystających z usług fitness (w porównaniu z 12,3% w Skandynawii, 12% w Wlk Brytanii czy 9,3% w Niemczech – jak wskazują badania przeprowadzone przez TNS Polska dla Polskiego Związku Pracodawców Fitness).

Pewnego rodzaju ograniczeniem mentalnym jest pokutujące wśród wielu podejście, że systematyczne uprawianie rekreacyjne sportu jest kosztowne (tak uważa 43% badanych Polaków), tym bardziej w kontekście aktywności rodzinnej postrzegają taki pomysł jako bardzo kosztowne obciążenie domowego budżetu. 56% badanych stwierdziło, że korzystanie z usług fitness to oferta dla dobrze zarabiających, a nie dla każdego.

Samemu lub ze znajomymi

Co ciekawe – choć oferty rodzinne są w Polsce zupełnie niepopularne to 71% ankietowanych przyznało, że kluby fitness nadają się w zupełności dla osób w każdym wieku, zaś 12% uczęszcza do nich za namową właśnie kogoś z rodziny.

Spośród osób regularnie korzystających z oferty klubów fitness najwięcej korzysta z siłowni (47%), zajęć na basenie i aerobiku (21-22%), z sauny i zajęć pilates.

Ci, którzy nie korzystają z żadnych obiektów sportowych (88% ankietowanych) tłumaczą się brakiem takiej potrzeby (31%), brakiem czasu (27%) czy pieniędzy (19%). Pozostali wolą spędzać czas w inny sposób, mają ograniczenia zdrowotne, mieszkają daleko od sportowych obiektów, ale 10% badanych nie umiało znaleźć żadnej wymówki („nie wiem”).

Wychowanie do fitness

Od 2009 r. nauczyciele w ramach lekcji w-f realizują edukację zdrowotną, która m.in. ma uświadamiać, czym jest fitness, a nawet zaznajamiać dzieci z infrastrukturą rekreacyjno-sportową najbliższej okolicy; w realiach rzadko która szkoła przygotowuje do uczestnictwa w zajęciach fitness i do całożyciowej aktywności ukierunkowanej na zdrowie. Zatem rolą rodziców jest wprowadzenie swoich pociech w taką aktywność, najlepiej – własnym przykładem.

Coraz młodsi klienci stają się atrakcyjną grupą dla oferentów usług fitness, tym bardziej, że korzystają z mediów, które bardzo szeroko promują styl życia fit, w tym - uczestnictwo w takich zajęciach jak crossfit, zumba, indoor cycling, a także bardziej efektownych – jak aerial yoga czy aqua-aerobik w różnych formach. Zastosowanie nowoczesnych technologii i aplikacji dla aktywnych także uatrakcyjnia zajęcia i jest kuszące dla młodych, którzy dodatkowo mogą porównywać swoje wyniki z rówieśnikami i to na bieżąco, za pomocą aplikacji w smartfonach i mediów społecznościowych.

Mimo iż powstaje coraz więcej wąsko wyspecjalizowanych klubów fitness (z ofertami tylko dla seniorów, jedynie dla kobiet itd.), częściej uniwersytety III wieku niż rodziny są inicjatorami systematycznej aktywności osób starszych, ukierunkowanej na poprawę parametrów organizmu i zachowanie sprawności.

Podsumowanie

Badanie prowadzone dla PZPF na grupie 1000 Polaków pokazuje, że wciąż 39% z nas nie podejmuje żadnej aktywności, nawet bardzo okazjonalnie, zatem nie wychowuje do aktywności swoich dzieci. 27% przyznaje, że co najmniej raz w miesiącu lub rzadziej stara się być aktywna, ale wliczając w to okazjonalne przemieszczanie się na rowerze np. na działkę czy prace w ogrodzie lub zimą – przy odśnieżaniu, które niekoniecznie służą zdrowiu, a wręcz nierzadko prowadzą do przeciążeń i kontuzji.

Niestety nierzadko Polacy wolą spędzać rodzinnie czas w galeriach handlowych (do czego przyznaje się 6% kobiet i 4% mężczyzn) niż na rodzinnej rekreacji.

Wychowując dzieci warto pamiętać, że wiele z nich będzie powielać te nawyki i zachowania, które wynoszą z domu i to od nas zależy, czy będą one zdrowe. Tylko aktywny rodzic będzie skuteczny w motywowaniu do rozwoju dzieci w ich w ulubionych aktywnościach i będzie umiał wyznaczyć im zdrowe cele do osiągnięcia. Wpłynie na zmianę ich stylu życia na aktywny – i to całorocznie, nie tylko w okresie letnich wakacji.

Marta Chalimoniuk-Nowak

(MCN, PZPF)

Tagi: