Studencie, ucz się mądrze - czyli jak przetrwać sesję

mat. własny

Nadchodzi ten trudny dla studentów czas, w którym doba staje się zdecydowanie zbyt krótka, sen drogocenny i trudno dostępny, a głowa przepełniona wiedzą zdobywaną sumiennie podczas ostatnich miesięcy. Dla jednych debiut, dla bardziej wprawionych kolejna przygoda na drodze do ukończenia studiów – sesja egzaminacyjna. Jak sobie z nią poradzić, by nie zwariować i udać się w końcu na zasłużony odpoczynek?

Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, jak uczyć się „mądrze” i skutecznie.

1. Pozwól swojej głowie „odpocząć”

Brzmi banalnie, ale to bardzo ważne. Nawet jeśli wydaje Ci się, że przerwy niepotrzebnie wydłużają czas nauki, musisz pamiętać o tym, że są one niezbędne. Dlaczego przerwy są takie ważne? Ponieważ nasza koncentracja znacznie słabnie po upływie ok. 30 minut. Aby ją odbudować potrzeba czasu. Zastanawiasz się, jak długa powinna być przerwa? Szacuje się, że optymalna jej długość to ok. 5-7 minut. Ponadto przerwy przyczyniają się do lepszego zapamiętywania materiału!

Czego nie warto robić w czasie tego krótkiego odpoczynku?

  • Powtórek materiału – przecież chcemy odpocząć, prawda? Nasz mózg nie odpocznie efektywnie, gdy jest narażony na te same bodźce, które występują w trakcie nauki.
  • Działań mocno angażujących, „wciagających”, czyli takich, które trudno jest przerwać po upływie 5-7 minut. Dlatego też, lepiej odpuścić w tym czasie przeglądanie Facebooka ;)

A jakie aktywności są wskazane w trakcie przerwy?

  • Krótkie ćwiczenia fizyczne – pozwalają one dotlenić organizm i dostarczają do mózgu dopaminę – hormon, który związany jest ze zwiększeniem motywacji do działania i odczuwaniem przyjemności.
  • Techniki relaksacyjne – umożliwiają szybkie i skuteczne wyciszenie organizmu i regenerację koncentracji.
  • Śmiech – wyzwala produkcję endorfin, dzięki czemu możemy z nową energią i dobrym nastrojem wrócić do pracy :)

2. Jedz zdrowo, by wspomóc pamięć
Brak czasu w trakcie sesji zdecydowanie nie sprzyja przygotowywaniu czasochłonnych posiłków, jednak istnieją sposoby by dostarczyć sobie energii w zdrowy sposób:

  • Zastąp bezwartościowe batoniki i ciastka orzechami, migdałami i gorzką czekoladą. Są one bogate w magnez, dostarczają energii i wspomagają pracę mózgu.
  • Jedz dużo warzyw i owoców bogatych w antyoksydanty.
  • Spożywaj produkty zawierające kwasy omega-3, które wspomagają prawidłowe funkcjonowanie komórek nerwowych. Znajdziesz je w olejach roślinnych i tłustych rybach morskich, takich jak tuńczyk, łosoś czy sardynki.
  • Zrezygnuj ze spożywania sztucznych napojów energetycznych, które są wypełnione cukrem. W razie konieczności wybieraj zdrowsze zamienniki, które pobudzają w naturalny sposób, np. kawa, zielona herbata, guarana czy yerba mate.

3. Znajdź czas na regeneracyjny sen
Choć czasami wydaje się to niewykonalne, w trakcie sesji nie warto rezygnować ze snu lub ograniczać jego ilość do minimum. To bardzo poważny i częsty błąd, popełniany przez wielu studentów. Sen usprawnia pamięć i koncentrację, pozwala na regenerację mózgu i odbudowanie niedoborów energii. Mimo braku jednoznacznych danych dotyczących minimalnej ilości snu, która jest potrzebna dorosłemu człowiekowi, szacuje się, że nie warto spać krócej niż 6 godzin na dobę. Nie wpadaj w błędne koło i pozwól sobie na zasłużony odpoczynek po całym dniu nauki!

4. Opanuj stres
Dla jednych bardziej, dla drugich mniej, ale nie da się ukryć, że egzaminy wiążą się ze stresem. Warto wspomnieć, że wyróżniamy dwa rodzaje stresu, a ich działanie może być odmienne. Pierwszy z nich to eustres, czyli tzw. stres pozytywny, który mobilizuje do działania i sprzyja koncentracji. Zazwyczaj towarzyszy on wydarzeniom pozytywnym, które z racji swojej natury budzą pewien niepokój i zdenerwowanie, np. awans w pracy. Z kolei tzw. stres negatywny to dystres. W nadmiernej ilości może on paraliżować działanie i uniemożliwiać prawidłowe funkcjonowanie w danej sytuacji. Choć niewielka ilość stresu jest potrzebna, by skutecznie radzić sobie z wyzwaniami i pozostawać zmotywowanym do pracy, nadmierne jego działanie nie jest pożądane. Jak więc sobie z nim radzić? Sposobów jest wiele:

  • Wspomniane wcześniej techniki relaksacyjne takie jak relaksacja progresywna, trening Jacobsona, a nawet elementy jogi pozwalają uspokoić organizm i zredukować odczuwany niepokój.
  • Techniki oddechowe, np. stosowanie głębokich oddechów, które mają działanie zbliżone do relaksacji.
  • Poznawcze opracowanie sytuacji stresowej. Spróbuj przeanalizować daną sytuację pod kątem czynników wywołujących stres, okoliczności i możliwych sposobów działania. Warto uświadomić sobie co dokładnie nas stresuje i co możemy w tym przypadku zrobić. Może się okazać, że „nie taki wilk straszny, jak go malują”.

Mamy nadzieję, że powyższe rady okażą się pomocne, a sesja egzaminacyjna przebiegnie bez komplikacji.
Wszystkim studentom życzymy powodzenia i udanego wypoczynku po egzaminacyjnych zmaganiach!

Tagi: