Choroby układu krążenia - jak zapobiegać?

Komunikat o błędzie

Notice: Undefined property: stdClass::$comment_count w comment_node_page_additions() (linia 728 z /home/wcrs/domains/wcrs.pro-linuxpl.com/public_html/drupal/drupal_7/modules/comment/comment.module).

Choroby układu krążenia stanowią ogromne wyzwanie dla zdrowia publicznego. Są najczęstszą przyczyną zgonów w Polce. Każdego roku z powodu chorób serca umiera ponad 170 tys. kobiet i mężczyzn - najczęściej na skutek zawału serca, choroby wieńcowej lub udaru. Każdy z nas wie, że lepiej zapobiegać niż leczyć, jednak w praktyce wygląda to trochę gorzej. Samo leczenie nie jest proste i bywa uciążliwe, a osoby chore muszą systematycznie brać leki, chodzić do lekarzy czy wykonywać różne badania, nawet te inwazyjne. Niektóre schorzenia wymagają operacji. Poniżej prezentujemy wskazówki, które pozwolą zmniejszyć ryzyko na zachorowania na choroby serca.

  1. Rzuć palenie

Występuje silny związek pomiędzy paleniem tytoniu, a chorobami układu krążenia. Pomimo tego faktu ok. 9 milionów Polaków to palacze. Przeprowadzone badania wykazują, iż ryzyko zawału i zgonu z powodu choroby niedokrwiennej serca jest o około 70% większe wśród palaczy w porównaniu z niepalącymi. Główny problem jaki powoduje palenie papierosów to przyspieszony rozwój miażdżycy w tętnicach. Nikotyna oraz substancje chemiczne zawarte w dymie i smole papierosowej prowadzą do zmian miażdżycowych w naczyniach krwionośnych, postępujących w szybkim tempie. Skutki tego mogą być opłakane. Jeśli więc palisz, postaraj się rzucić nałóg jak najszybciej! Nie masz nic do stracenia, a możesz coś zyskać. Dobra wiadomość dla rzucających palenie jest taka, iż już w pierwszym roku od zaniechania nałogu zmniejsza się ryzyko wystąpienia zawału mięśniowego i udaru mózgowego.

  1. Odżywiaj się zdrowo

Kolejną, bardzo ważną zasadą w profilaktyce chorób układu krążenia jest odpowiednia dieta. Aby utrzymać nasz organizm w pełnym zdrowiu niezbędna jest różnorodna i zbilansowana dieta, w której najważniejsze będą produkty pełnoziarniste - głównie ciemne pieczywo oraz kasze, makarony, a także ryby morskie, niskotłuszczowy nabiał i chude mięso - np. kurczak bądź indyk. Jeżeli chodzi o tłuszcze, najbardziej polecanymi są oleje roślinne i oliwa. Częste i regularne posiłki (4-5 razy dziennie) bez skłonności do przejadania się umożliwiają spalanie kalorii na bieżąco, ograniczając odkładanie się tkanki tłuszczowej. Oczywiście nie możemy zapomnieć o owocach i warzywach. Zalecane jest spożywanie co najmniej 400 g warzyw i owoców dziennie, podzielonych na 5 porcji. Wbrew pozorom, nie jest to takie trudne do osiągnięcia, jakby się mogło wydawać. Porcję taką można łatwo wkomponować w nasze poranne śniadanie bądź zjeść, po prostu, jako popołudniowy deser.

  1. Porzuć stres

Stres występuje w życiu każdego z nas, ponieważ to on stymuluje nas do działania. Czy da się go pozbyć? To zależy jedynie od nas. Aczkolwiek nie powinien wkroczyć w nasze życie na stałe i nad nim zapanować. Jakie zmiany zachodzą w naszym organizmie gdy się stresujemy? Hormony w tym czasie wydzielane działają na układ krążenia przyspieszając rytm serca i podnosząc ciśnienie krwi. Dlatego, im więcej stresów przeżywamy, tym bardziej nasze serce jest obciążone. Jeżeli chcemy tego uniknąć, należy podejmować działania rozładowujące stres i napięcie np. oddawać się relaksowi lub ulubionym zajęciom.

  1. Nie zapominaj o ciągłym ruchu

Wysiłek fizyczny związany z rekreacją usprawnia pracę serca, reguluje ciśnienie krwi i zapobiega otyłości - działa więc przeciw chorobom krążeniowym. Jeśli chodzi o wybór aktywności, powinien być dostosowany do naszej kondycji i wydolności fizycznej. Może to być zwykły bieg, pływanie, jazda na rowerze czy zajęcia aerobiku - w zależności od upodobań. Intensywność wysiłku należy zwiększać stopniowo gdyż ma być to dla nas przyjemnością. Powinno się ćwiczyć minimum 3 razy w tygodniu przez co najmniej 30 minut. Tak prowadzony regularny wysiłek fizyczny pozwala utrzymać serce w dobrej kondycji!

  1. Zainteresuj się programem profilaktyki chorób układu krążenia

NFZ stworzył dla pacjentów program profilaktyczny, dzięki któremu stwierdzić można ryzyko wystąpienia choroby układu krążenia. Musimy spełnić jedynie kilka warunków, które kwalifikować nas będą do badania. Jeżeli chcemy takowe wykonać, musimy zgłosić się do swojego lekarza rodzinnego. Informację o badaniu dostaniemy także na stronie NFZu w zakładce “Dla pacjenta” i kolejno “Programy profilaktyczne”. Celem głównym programu jest  obniżenie o ok. 20 % zachorowalności i umieralności z powodu chorób układu krążenia populacji objętej programem poprzez wczesne wykrywanie, redukcję występowania i natężenia czynników ryzyka.

  1. Systematycznie przeprowadzaj badania lekarskie

Nie zawsze sami możemy stwierdzić, czy z naszym zdrowiem jest wszystko w porządku. Dlatego też, ważne jest wykonywanie okresowo badań lekarskich. Jakie badania lekarskie możemy wykonać aby utrzymywać nas w pełnym zdrowiu? Może być to np. kontrola cholesterolu. Jest to na tyle ważne, gdyż podwyższony poziom tak zwanego “złego cholesterolu” LDL sprzyjają rozwojowi miażdżycy. Dlatego ważne jest okresowe badanie. Jeśli wykaże ono jakąkolwiek nieprawidłowość, konieczne będzie wprowadzenie zmian w codziennej diecie.

 

Linki:

http://www.wsse.gorzow.pl/pssedrezdenko/index.php?mod=news&act=detail&cI...