Wiśnie i czereśnie - jak wpływają na nasze zdrowie?

mat. własny

Sezonowe owoce pestkowe: wiśnie i czereśnie są smaczne, zachęcają do jedzenia a jak wpływają na nasze zdrowie?

Obydwa owoce są niskokaloryczne, więc z powodzeniem można stosować je w dietach odchudzających jako dodatek np. do porannej owsianki. Jednak, jeśli dodamy je do porcji lodów, to nie sprawią że deser stanie się zdrowy i odchudzający. Jeden i drugi owoc zawiera przeciwutleniacze z grupy polifenoli. Dzięki temu wykazują działanie protekcyjne na układ sercowo-naczyniowy przez hamujący wpływ na powstawanie blaszki miażdżycowej. Co więcej mają właściwości antybakteryjnie i przeciwwirusowe. Sprzyjają łagodzeniu stanów zapalnych w organizmie i wywierają ochronny wpływ na wątrobę.

Na polifenole powinny uważać osoby z niedoborami żelaza. Niestety polifenole mają tendencję do hamowania wchłanianie żelaza. Zasada jest prosta: można jeść wiśnie i czereśnie ale nie w posiłkach obfitych w żelazo lub w momencie przyjmowania preparatów żelazowych. Wiśnie i czereśnie dostarczają do naszego organizmu również inny antyoksydant - beta-karoten. Co najważniejsze poprawia on witalność i robi z nasz optymistów. Kolejna zaleta obydwu owoców pestkowych to ich niski indeks glikemiczny, co sprawia że są bezpiecznymi owocami w codziennym jadłospisie chorych na cukrzycę. I tu ta sama uwaga, wiśnie i czereśnie dodane do słodkiego deseru nie zapobiegną dużemu wzrostowi poziomu cukru we krwi. Jeden i drugi owoc mogą jeść chorzy na dnę moczanową. Owoce te są ubogie w puryny, w przeciwieństwie do np. też sezonowego rabarbaru. Ich spożycie nie będzie powodować ataków bólowych. Ostatni ale i najważniejszy jest potas, w który obfitują czereśnie i wiśnie. Są one dobrym wyborem, dla osób, które powinny uzupełniać jego niedobry. Jednocześnie bogactwo potasu w tych owocach jest złą informacją i przestrogą dla osób z chorobami nerek. Potas spożywany w dużych ilościach prowadzi do zaostrzenia tych chorób.

Ciekawostka

W 2011r. zostały opublikowane wyniki badań nad wpływem soku z wiśni na sen. Wyniki wskazują, że wiśnie wpływają na wzrost poziomu melatoniny, która z kolei wpływa na poprawę jakości snu. Badania wykonano na grupie 20 osób, w związku z czym wymagają one dalszego sprawdzenia. Jednak, osoby mające problemy z zasypianiem a nie nie mające problemu z nerkami, mogą śmiało spróbować pić do kolacji szklankę soku (soku, nie nektaru lub napoju) z wiśni i obserwować swój sen i poranne samopoczucie.

Autor: dietetyk Magdalena Szyszka z Vidiet

Tagi: