Nauka pływania- niezbędny przewodnik!

Jeżeli zastanawiasz się nad rozpoczęciem nauki pływania- nie zwlekaj! Pływać może każdy, ponieważ zajecia pływania organizowane są już dla 3 miesięcznych niemowlaków oraz w mniej intenysnej formie dla seniorów.<--break->

Pamiętaj, że nie ma jednej wskazówki! Im szybciej rozpocznie się oswajanie z wodą oraz podstawowe ćwiczenia, tym szybciej można poczuć się jak "ryba w wodzie". To instruktor odpowiada za podejście do grupy wiekowej z jaką prowadzi zajecia. Im młodszy wiek tym więcej zabawy podczas zajęć, a w przypadku małych dzieci dodatkowo potrzebna jest obecność rodziców. Ale jeżeli jeszcze nie nauczyłeś się pływać, to pamiętaj, że nigdy nie jest za późno.

Dlatego też przy nauce pływania brak jest ograniczeń wiekowych! Wystarczą chęci, ponieważ każdy kto decyduje się na ropoczęcie lekcji pływania powinien wziąć pod uwagę pewnien cykl zajęć. Dodatkowo warto uwzględnić problemy zdrowotne i poinformować instruktora zajęć o przeciwwskazaniach. Jeżeli nie jest się pewnym własnych ograniczeń, to należy skonsultować się z lekarzem.

Kiedy unikać pływania?

Można wyróżnić kilka problemów zdrowotnych, przy których nie zaleca się lekcji pływania, takie jak:

  • problemy laryngologiczne

  • problemy skórne

  • przewlekłe choroby układu oddechowego (uwaga! Ale przy astmie zaleca się pływanie)

  • zakażenia układu moczowego

  • osłabienie organizmu

Jak wygladają postępy w nauce?

Już od pierwszych zajęć instruktor powinien budować zaufanie do siebie wśród swoich podopiecznych i gdy osoba tego wymaga rozpocząć od ćwiczeń oswajających z wodą. Jeżeli nie wystęują obawy przed zanurzaniem w wodzie, to już na pierwszych zajęciach uczeń powinien samodzielnie przemieszczać się na wodzie lub wykonywać leżenia na wodzie. Większy lęk może spowolnić naukę pływania, ale nie ma rzeczy nieosiągalnych. Należy pamiętać, że "trening czyni mistrza".

Czego oczekiwać od instruktora:

-podejścia do zajęć, czyli gdy osoba tego wymaga to asekuracji w wodzie.

-postępów w nauce, które powinny być widoczne.

Co zabrać na pływalnię?

Odpowiedni ubiór, czyli strój kąpielowy oraz klapki basenowe. W przypadku bardzo małych dzieci wymagane są specjalne pampersy. Ale warto zaopatrzyć się również w czepek oraz okulary pływackie.

Samodzielna nauka, jak wykonywać ćwiczenia ze sprzętem oraz o czym pamiętać przy wykonywaniu ćwiczeń?

Istnieje wiele przyborów, które mogą pomagać w nauce, ale jeżeli potrafimy z nich odpowiednio korzystać.

- Makaron pływacki:

Najlepiej jeżeli ułożysz go w literę C, pamiętaj aby nie podsuwać makaronu do klatki piersiowej, ale pozostaw przestrzeń między przodem makaronu, a ciałem. Końce pianki dociśnij do boków ciała oraz utrzymuj go dłońmi. W takiej pozycji możesz zarówno leżeć na brzuchu, jak i na plecach.

- Deska pływacka:

Można na niej leżeć, ale również utrzymać ją na wodzie przed sobą (w leżeniu na brzuchu) lub nad brzuchem (w leżeniu na plecach). Pamiętaj, aby trzymać deskę prostymi rękami. Jeżeli masz probem z utrzymaniem się na wodzię, to pomocne jest zanurzanie twarzy.

Dodatkowo:

-Parcuj naprzemiennie wyprostowanymi nogami.

-Leżąc na plecach pamiętaj aby odchylić głowę do tyłu, tak aby zanurzyć głowę do lini twarzy.

-Zanurzaj twarz w wodzie, ale przed zanurzeniem twarzy nabierz pwietrze, w wodzie próbuj je wstrzymać lub stopniowo wypuszczaj.

I pamiętaj! W nauce pływania liczy się systematyka.

 

 

autor: Ewa Kuliś

(JES Ewa Kuliś)

Tagi: