Kilka kroków aby być aktywnym!

Jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) w dzisiejszych czasach ludzie cierpią na wiele schorzeń, których przyczyną jest brak ruchu. Każdy wie, że brak ruchu staje się źródłem licznych zagrożeń zdrowotnych, a regularny udział w aktywnosci fizycznej daje korzyści. Sama wiedza nie wystarcza, ale taka świadomość może stanowić pierwszy krok do podjęcia regularnej aktywności fizycznej. Jednakże na drodze do bycia aktywnym napotkać można wiele przeszkód, jak szukanie wymówek. Możesz im sprostać, poniżej kilka wskazówek!

Jeżeli pragniesz być aktywny fizycznie, to właśnie stworzyłeś intencję do zmiany. Ale jak wiadomo same chęci nie wystarczą. Dlatego, aby intencja zamieniła się w działanie dodatkowo powinieneś:

1) Stworzyć plan swojego treningu.

Zaplanuj kiedy, gdzie, jak i ile będziesz wykonywał ćwiczenia. Skup się na bliskiej przyszłości i w planie zawsze uwzględniaj najbliższy tydzień. Twórz plan z myślą, że jest on dla Ciebie wykonalny i dopasowany do Twojego trybu życia, przykładem może być zdanie, w sobotę, o godzinie 10:00 we Wrocławiu zamierzam w czasie 20 minut pokonać marszobiegiem trasę od Parku Szczytnickego do Hali Stulecia. Pamiętaj również, żeby zapisać czas w którym faktycznie będziesz aktywny.

2) Przewiduj przeszkody.

Miej w zanadrzu plan zastępczy, bo zawsze mogą pojawić się jakieś przeszkody. Pomyśl więc w jaki sposób, pomimo trudności, możesz zrealizować zaplanowaną ilość ruchu.

3) Start.

Zacznij działać według planu.

4) Skontroluj plan.

Monitoruj swoje treningi, przez co sprawdzisz jakie formy ruchu, dni i godziny będą dla Ciebie najlepsze. Zawsze możesz dodać ćwiczenia lub je zmieniać. Pamiętaj, że tworzysz plan dla siebie i to Ty masz czuć się z nim dobrze.

5) Hasło motywacyjne.

Warto stworzyć swoje, np. "Ćwicząc, będę z siebie dumny", będzie stanowić niezły bodziec na dobrze znane „nie chce mi się”.

6) Nagradzaj się za realizację planów.

Wykonanie planu aktywności wprawia w dumę. Dodatkowo możesz pomyśleć nad rzeczą, która sprawi Tobie radość po realizacji planu, np. kupno nowego stroju sportowego, a może relaks w SPA.

7) Stawiaj sobie nowe cele.

Najelpiej stawiać sobie cele najbliższe, np. dzisiaj wykonam pół godzinny bieg bez zatrzymania lub nawet jak będę odczuwał zmęczenie po pracy, to pójdę na siłownię.

8) Chwal się innym o swoich sukcesach.

Możesz zachęcać innych do bycia aktywnym tak jak Ty, pozwolić bliskim na przypomnienie o planie treningowym, czy dopingowanie Cię w działaniach, a przy okazji poczujesz się bardziej zobligowany do kontunuacji postanowień.

I pamiętaj każda ilość ruchu jest lepsza, niż jego brak.



Autor: Ewa Kuliś (JES Ewa Kuliś)

Ciekawostka:

Czy wiesz, że podczas regularnej aktywności fizycznej obniża się poziom wydzielania hormonu stresu (ACTH) oraz występuje krótsze wydzielanie tego hormonu, przez co osoby ćwiczące regularne mają niższe ciśnienie krwi podczas stresu i występuje u nich mniejsza odpowiedź na stres (Taylor, 2000).

 

 

Tagi: