Witamina E

Witamina E

Witamina E – w przemyśle spożywczym znana również jako E306, czyli koncentrat tokoferolu. Jedna z czterech witamin rozpuszczalna w tłuszczach. W organizmie pełni ważną rolę przeciwutleniacz, co oznacza, że chroni ona komórki przed wolnymi rodnikami, które powodują ich niszczenie i inicjują procesy chorobowe.Witaminę E odkryto dopiero w latach 20 minionego stulecia. W 1922 Evans i Bishop dowiedli istnienia czynnika pokarmowego zapobiegającego bezpłodności u szczurów. Najpierw nazwano go witaminą E, a potem dla podkreślenia sposobu działania na organizm tokoferolem (tokos-rodzenie).

Właściwości witaminy E

Przy niewysokim spożyciu witaminy E odnotowano niższy odsetek zachorowalności na choroby serca. Witamina E poprawia funkcjonowanie mózgu i wzmacnia pamięć. Według niektórych danych, witamina E zapobiega nowotworom, chorobom serca oraz demencji. Rola witaminy E polega też na wspomaganiu wchłaniania witaminy K. Brak witaminy E w organizmie może więc grozić nieprawidłowościami ze strony układu krwionośnego. Dodana do preparatów kosmetycznych hamuje procesy starzenia się skóry, poprawia jej elastyczność i miękkość.

W miarę upływu lat skóra jest coraz bardziej wysuszona. Jest to spowodowane mniejszą zdolnością wiązania wody. Witamina E podwyższa zdolność utrzymywania prawidłowej wilgotności skóry. Systematycznie stosowana (w kosmetykach) poprawia ukrwienie skóry, zmniejsza wrażliwość na promieniowanie UV.

Witamina E działa również przeciwzapalnie i przeciwtrądzikowo. Przyspiesza gojenie się ran i zmniejsza blizny. Często jest polecana po menopauzie - obecność witaminy w kremach spowalnia tzw. hormonalne starzenie się skóry spowodowane brakiem estrogenów.

Witamina E najlepiej działa w duecie z witaminą C, bo ta pierwsza po pochłonięciu wolnego rodnika ulega rozpadowi, natomiast witamina C powoduje jej regenerację.

Źródło witaminy E stanowią:

•    kiełki pszenicy,

•    kukurydza,

•    orzechy i migdały,

•    jajka (ale jednocześnie uwaga na cholesterol !),

•    szpinak i inne zielone liściaste warzywa,

•    szparagi,

•    oleje roślinne (kukurydziany, słonecznikowy, sojowy),

Można wybrać suplementy diety, zawierające witaminy i minerały, w tym witaminę E. Najlepiej jednak przyjmować witaminy w żywności, gdyż łatwiej się wtedy wchłaniają. Długotrwały niedobór osłabia mechanizmy obronne skóry i przyspiesza proces starzenia. Objawy niedoboru witaminy E to wysuszenie naskórka, łuszczenie, przebarwienia skóry, plamy starcze oraz odwodnienie naskórka i wiotczejąca cera. Aby utrzymać ładny wygląd skóry i dobrą kondycję całego organizmu, warto zażywać od czasu do czasu witaminę E w kapsułkach.

Warto wiedzieć:

  • witamina E współdziała z witaminami A, C i karotenoidami, bioflawonoidami a także z selenem zmniejszając ryzyko rozwoju chorób nowotworowych i powstawanie wolnych rodników.
  • naturalna witamina E powstaje tylko w roślinach. Zwierzęta nie potrafią jej wytwarzać.
  • oleje roślinne i oliwa tłoczone na zimno zawierają znacznie więcej witaminy E niż te produkowane przemysłowo, ponieważ proces uszlachetniania niszczy do 75% witaminy.
  • właściwości antyutleniające tej witaminy są często wykorzystywane w procesie przetwarzania i produkcji olejów roślinnych, margaryny, pieczonych produktów żywnościowych, gdzie występuje jako konserwant przeciwdziałający jełczeniu tłuszczów.

 

Tagi: