Witamina C

Witamina C

Przed poznaniem jej budowy chemicznej była nazywana czynnikiem przeciwgnilcowym. Zapobiegała bowiem gnilcowi (szkorbutowi), który znali już Wikingowie i zwalczali za pomocą cebuli i kiszonej kapusty. W średniowieczu choroba ta dziesiątkowała rycerzy krzyżowych, a na początku czasów nowożytnych stała się plagą marynarzy.

Witamina C i jej rola w organizmie

Witamina C, uczestniczy w produkcji kolagenu i podstawowych białek w całym organizmie (kości, chrząstki, ścięgna, więzadła), uczestniczy w procesach metabolicznych jako substancja przenosząca elektrony. Jako jeden z najważniejszych przeciwutleniaczy pełni także istotną funkcję w reakcjach odtruwania i odporności organizmu, chroniąc go przed procesami utleniania. Uczestniczy w metabolizmie tłuszczów, cholesterolu i kwasów żółciowych, uczestniczy w regeneracji witaminy E, jest czynnikiem stabilizującym układ odpornościowy. Ma również właściwości bakteriobójcze w stosunku do niektórych drobnoustrojów chorobotwórczych, bierze udział w biosyntezie hormonów kory nadnerczy, podnosi odporność organizmu.

Skutki niedoboru witaminy C:

  • zaburzenia w tworzeniu kolagenu (zwiększona łamliwość kości), wolniejsze gojenie się ran,
  • bladość skóry i błon śluzowych,
  • zaburzenia w przemianie kwasów tłuszczowych,
  • osłabienie naczyń włosowatych i możliwości powstawania mikrowylewów w różnych narządach,
  • zmniejszenie odporności na infekcje,
  • bóle mięśniowe, zmęczenie, apatia i brak apetytu,
  • występowanie szkorbutu (gnilca) objawiającego się obrzękami i krwawieniem z dziąseł oraz wypadaniem zębów.

Najlepszym źródłem witaminy C są świeże owoce i warzywa, w szczególności:

•    cytrusy 
•    truskawki 
•    czarna porzeczka 
•    kiwi 
•    papryka 
•    kapusta 
•    pomidory 
•    szpinak 
•    brokuły 
•    brukselka 
•    kalafior 
•    ziemniaki

Warto wiedzieć:

  • w przypadku suplementacji witaminą C, należy pamiętać, że wydalana jest ona z moczem w ciągu dwóch do trzech godzin po spożyciu, dlatego też należy przyjmować tabletki o przedłużonym działaniu, tak aby można było utrzymać stały wysoki poziom tej witaminy w organizmie.
  • palacze mają wyższe zapotrzebowanie na witaminę C niż osoby niepalące.
  • długotrwałe przyjmowanie aspiryny trzykrotnie zwiększa wydalanie witaminy C, dlatego też należy wtedy zwiększyć dawki tej witaminy.
  • cebula i czosnek, wbrew powszechnym opiniom, zawierają mało witaminy C. Ich pozytywne działanie wiąże się nie tyle z obecnością witaminy C, co z zawartością w nich bioflawonoidów, a także substancji o charakterze bakteriobójczym.
  • witamina C należy do najmniej trwałych witamin. Ulega zniszczeniu w wyższej temperaturze, w obecności tlenu, enzymów oraz niektórych jonów metali. Przy sporządzaniu potraw (gotowanie, duszenie) traci się do 75% witaminy C, a przy suszeniu owoców aż do 90%.

 

Tagi: