Bieganie dla zdrowotności!

Systematyczne bieganie jest uniwersalnym sposobem na przedłużenie sprawności fizycznej. Zaletą tej formy ruch jest fakt, że  zaliczamy ją do najbardziej efektywnych ćwiczeń aerobowych. Biegać można niemal w każdych warunkach i praktycznie wszędzie. Nie musi to być stadion, ale np. park,  las, łąka czy osiedlowa uliczka. A kto może biegać? - mogą po prostu wszyscy, niezależnie od wieku czy wagi ciała. Co ważne, jogging nie wymaga dużych nakładów finansowych.

Dlaczego warto biegać?

Bieganie jest sportem prostym i zdrowym. Dzięki tej formie ruchu wzmacniamy układ krwionośny i odpornościowy. Ponadto jogging pomaga w spalaniu tkanki tłuszczowej. Podczas biegania wykorzystujemy większość grup mięśniowych m.in. wzmacniamy mięśnie nóg, ramion, pleców i brzucha. Bieganie obniża stres - z tego względu jest doskonałą formą ruchu dla osób prowadzących nerwowy tryb życia.

Trudne początki...

Każdy, kto zaczynał kiedyś biegać, wie jak trudne mogą być początki. Brak rozgrzewki, bóle nóg, brak tchu mogą spowodować, że szybko się zniechęcisz. Dlatego tak ważne jest, by w prawidłowy sposób zacząć przygodę z bieganiem. Przede wszystkim każdy trening powinno rozpocząć się rozgrzewką. Na początku nie należy biegać zbyt często – wystarczy 2-3 razy w tygodniu. Ponadto dla początkującego biegacza szybkie tempo jest niewskazane. Kiedy zaczynamy przygodę z joggingiem ważny jest czas, a nie dystans np. 15- 30 minut treningu.

Wysiłek fizyczny powinno obniżać się stopniowo, dlatego należy pamiętać o około 10 minutowym marszu kończącym trening.  Biegaj z umiarem, by czerpać z tego sportu przyjemność, satysfakcję i korzyści.

Niezbędnik biegacza.

Zwykłe trampki nie wystarczą! Do biegania niezbędne jest odpowiednie obuwie sportowe. Podstawą jest także odzież - ubranie powinno być wygodne i przewiewne. Przydatny

może być pas biegowy, do którego schowamy bidon, telefon czy batonik. Niezbędne są chęci i dawka pozytywnej energii.

 

Tekst: Katarzyna Kozłowska

Zdjęcie: www.flickr.com 

Tagi: