Mądre odchudzanie

Utrzymanie zgrabnej sylwetki, a przy tym dobrego zdrowia, według większości ludzi graniczy z cudem. Nadwaga lub otyłość jest często spotykanym problemem nie tylko wśród nastolatków - tak naprawdę dotyczy wszystkich. Mądre odchudzanie to klucz do sukcesu: osiągnięcia prawidłowej wagi i dobrego samopoczucia. Proces ten musi być jednak prowadzony racjonalnie.

Dieta, która dostarcza niezbędnych składników odżywczych

Oprócz redukcji ilości kalorii trzeba dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych, witamin, soli mineralnych a posiłki muszą być pełnowartościowe, by organizm mógł prawidłowo funkcjonować. Stąd w diecie odchudzającej stawiamy na surowe warzywa, owoce, ryby, pieczywo pełnoziarniste, chudy nabiał, natomiast rezygnujemy z wszelkiego rodzaju szybkich dań i słodyczy. Nie musi to jednak oznaczać głodówki. Właściwie skomponowana dieta zawiera w odpowiedniej ilości zarówno białka, tłuszcze (zwłaszcza Omega-3 i Omega-6) oraz węglowodany (do których należy również błonnik poprawiający perystaltykę jelit), jest smaczna, pożywna i w pełni zaspakaja łaknienie a zmniejszona wartość energetyczna nie powoduje odkładania się zbędnych kilogramów.

Jedz regularnie

Ważnym czynnikiem jest, obok tego co jemy, również to, jak często jemy. Ustalenie odpowiednich godzin posiłków przez dietetyka, zapobiega nadmiernemu odkładaniu się zapasowej tkanki tłuszczowej. Bardzo powszechnym błędem w dietach odchudzających jest zmniejszenie liczby posiłków co wydłuża czas między ich spożywaniem. Prowadzi to do spowolnienia przemiany materii i odkładania się tkanki tłuszczowej – czyli uzyskujemy efekt dokładnie odwrotny od zamierzonego.

Skorzystaj z porady specjalisty

Wiele osób chcących zadbać o zdrowe odżywianie zapomina o piciu niegazowanej wody mineralnej. Trzeba ograniczyć też spożywanie soli, zwłaszcza tej ukrytej w produktach spożywczych. Jej nadmiar w diecie prowadzi do obrzęków, a stąd już szybka droga do nadciśnienia. Odpowiednio zbilansowana dieta może natomiast złagodzić już istniejące problemy z ciśnieniem, poziomem cukru we krwi czy zbyt wysokim poziomem cholesterolu. Zamiast prowadzić na własną rękę różnego rodzaju diety cud, warto wybrać się do specjalisty, który ułoży odpowiednio skomponowaną dietę, powie jak przygotować posiłki oraz udzieli niezbędnych rad.

Dieta dostosowana do potrzeb pacjenta

Najbardziej optymalna jest dieta nie tylko prosta w przygotowaniu, ale przede wszystkim odpowiednio zbilansowana, dopasowana do wieku, płci i potrzeb pacjenta, co wpływa korzystnie na pracę układu pokarmowego, pracę serca czy wątroby, a także poprawia stan skóry, włosów i paznokci.

Uważaj na efekt jo-jo

Rynek przesycony jest coraz to nowszymi sposobami odchudzania i dietami cud, które są pełne wyrzeczeń, trwają zwykle krótko, a co najgorsze, skutkiem zaprzestania ich stosowania jest efekt jo-jo. Ważne jest również przeprowadzenie procesu stabilizacji już osiągniętej wagi, tak, by stracone kilogramy nie powróciły.

Inwestycja we własne zdrowie

Wszystkie te czynniki mają ogromny wpływ na dietę, ale najważniejszym jest, by mieć świadomość tego, że dieta to proces na zawsze zmieniający sposób żywienia na bardziej świadomy, zdrowy, dodający energii na cały dzień. Pamiętajmy więc, że zdrowe odżywianie jest bardzo ważne nie tylko dla dobrego samopoczucia, ale także jest to inwestycja we własne zdrowie.

Opracowanie: Dietetyk Marta Fąfara

 

Tagi: