Arbuz – idealny nie tylko na upalne dni

Upał daje się we znaki? Wysoka temperatura utrudnia Ci normalne funkcjonowanie? Mamy na to kilka sposobów! Podstawą przetrwania jest właściwa dieta – w tym zapewnienie organizmowi odpowiedniego nawodnienia.

Zdradzimy Wam, jakie właściwości kryje w sobie jedna z naszych ulubionych przekąsek, a mowa oczywiście o arbuzie!

Arbuz jest rośliną dyniowatą pochodzącą z Afryki. Owoc prawie w całości składa się z wody (ok. 92%), dzięki czemu świetnie gasi pragnienie. Ze względu na dużą zawartość wody polecany jest osobą będącym na diecie. W 100 g arbuza znajduje się jedynie 30 kcal, a więc można go spożywać do woli.

Walory smakowe i kaloryczność to jednak nie wszystkie zalety tego orzeźwiającego owocu. Arbuz jest także źródłem wielu witamin i składników mineralnych. Zawiera witaminę A, witaminy z grupy B oraz witaminę C. Dodatkowo znajdują się w nim: wapń, potas, chlor, sód, siarka, magnez i fosfor. Zawartość potasu i wody sprawiają, że arbuz ma właściwości moczopędne, co ułatwia usuwanie toksyn z naszego organizmu.

Arbuzowa pielęgnacja

Paniom dbającym o swój wygląd zapewne przyda się informacja o tym, że arbuz dobrze wpływa na stan skóry. Dzięki niemu skóra staje się nawilżona i oczyszczona oraz dodatkowo łagodzi stany zapalne. Właściwości te znalazły zastosowanie w kosmetyce. Arbuz wykorzystywany jest do produkcji maseczek i kremów. Nie musimy jednak udawać się do drogerii, aby przekonać się o cudownym działaniu arbuza. Arbuzową maseczkę można zrobić samemu. Wystarczy miąższ (bez pestek) rozgnieść w miseczce i nałożyć na 10 min na twarz, a następnie spłukać letnią wodą. Po takiej maseczce nasza skóra będzie zdecydowanie lepiej nawilżona.

Ponadto arbuz ma właściwości zdrowotne, gdyż jest bogaty w likopen, który jako antyoksydant zapobiega chorobą nowotworowym.

W kuchni natomiast sprawdza się jako: dodatek do sałatek czy koktajli. Jedną z ciekawych propozycji podania tego słodkiego owocu jest sałatka z serem feta, oliwkami i bazylią. Poniżej prezentujemy przepis na zdrową i pyszną sałatkę.

Sałatka z arbuzem

Składniki: rukola, arbuz, ser feta, czarne oliwki, czerwona cebula, pieprz

Składniki na sos miodowy: ¼ szklanki oliwy; 2 łyżki soku z cytryny; 1,5 łyżki miodu

Sposób przygotowania:

  1. Usunąć pestki z arbuza. Pokroić w kostkę.

  2. Cebulę drobno posiekać. Oliwki pokroić w plasterki

  3. Składniki wymieszać. Dodać ser feta i rukolę.

  4. Oliwę połączyć z sokiem cytryny i miodem. Dokładnie wymieszać.

  5. Wcześniej przygotowane składniki polać sosem i doprawić. Smacznego!

Jak widać jedzenie arbuza niesie za sobą same korzyści. Z tego właśnie powodu warto po niego sięgać nie tylko w upalne dni.

 

Autor: Anna Sygut

Zdjęcie: www.flickr.com

 

 

Tagi: