Ważny proces jedzenia?

Zdrowe odżywianie kojarzy się przede wszystkim z ograniczeniami jedzenia naszych ulubionych przekąsek. Zasady zdrowego żywienia utożsamiamy z listą dozwolonych i zakazanych produktów, co jest nieprawidłowe. Oczywiście istotne jest jakie produkty spożywamy, jednak równie ważna jest ich ilość, a także jakość. Odpowiednio zbilansowane, świeże i smaczne posiłki, czyli ideał modelu żywienia? Niezupełnie, wciąż brakuje elementu podstawowego. Wydaje się to dość trywialne, ale jest nim sam proces jedzenia. Niedoceniany, traktowany po macoszemu, cykl spożywania pokarmu.

Proces jedzenia to szereg elementów, mających związek z wprowadzeniem do organizmu żywności, zapewniającej prawidłowy rozwój i funkcjonowanie organizmu ludzkiego. Rozpoczyna go uczucie głodu, czyli stan w którym odczuwa się subiektywnie negatywne uczucie dotyczące braku pożywienia (zazwyczaj bardzo indywidualne). Jest to bodziec do zdobycia pożywienia, a więc kolejnej składowej procesu jedzenia, którą są zakupy. Warto wybierać jak najmniej przetworzone i świeże produkty, o wysokiej różnorodności sensorycznej (smaku, zapachu, kolorach). Gdy już udało się nam zaopatrzyć w odpowiednie składniki, możemy zabrać się za przygotowanie posiłku. W zależności od stanu zdrowia, upodobań i umiejętności, decydujemy o odpowiedniej obróbce kulinarnej. Ostatecznie dochodzimy w ten sposób do sedna, czyli sposobu w jaki spożywamy, to co znalazło się na naszym talerzu.

Początkowym etapem jest przygotowanie otoczenia. Posiłki powinniśmy spożywać w przyjaznej atmosferze, najlepiej siedząc przy stole, w estetycznym otoczeniu. Nie należy jeść w pośpiechu, pod wpływem stresu lub innych negatywnych emocji. Zaleca się jedzenie w towarzystwie bliskich osób, jednak unikając w tym czasie wykonywania innych czynności. Szczególnie niekorzystnie działa oglądanie telewizji lub praca na komputerze. Najlepiej unikać czynników rozpraszających zanadto uwagę, odciągających od spożywania posiłku.

Ważną składową procesu jedzenia jest sposób w jaki gryziemy, żujemy i połykamy żywność. Aby nie męczyć zanadto przewodu pokarmowego, należy spożywać małe kęsy, bardzo dokładnie żuć je na drobną papkę, a połykać powoli. Taki sposób postępowania uchroni nas, przed przykrymi dolegliwościami ze strony układu pokarmowego.

Optymalnie należy jeść częste i małe objętościowo posiłki, spożywane w równych odstępach czasowych, o w miarę regularnych porach. Dla zdrowego człowieka jest to pięć posiłków dziennie, w odstępach około trzech godzin. Nie powinno się jadać przed zaśnięciem, ani w nocy, ponieważ nocą nasz metabolizm znacznie zwalnia i nie powinniśmy w tym czasie, dodatkowo go obciążać.

Na koniec ogólne zasady zdrowego odżywiania - SMACZNEGO!

  • jedz od 3 do 6 posiłków dziennie

  • z każdym posiłkiem spożywaj świeże warzywa i owoce

  • codziennie spożywaj około trzech porcji produktów mlecznych

  • każdego dnia jedz dwie porcje mięsa, ryb lub roślin strączkowych

  • do każdego posiłku spożywaj produkty zbożowe (najlepiej pełnoziarniste)

  • ograniczaj spożywanie tłuszczy zwierzęcych na rzecz roślinnych

  • unikaj cukrów prostych (słodyczy, cukru)

  • kontroluj spożycie soli -nie dosalaj

  • wybieraj produkty naturalne, wystrzegaj się gotowych dań

  • pij co najmniej 2 litry wody mineralnej (najlepiej niegazowanej)

 

Zdjęcie: www.flickr.com

Autor: Angelika Motopulos