Tydzień Dla Serca

Tydzień dla serca obchodzony jest od 17 do 24 kwietnia. To dobry moment, aby choć przez chwilę zastanowić się nad swoim stylem życia, który ma największy wpływ na stan naszego zdrowia. Choroby układu krążenia stanowią najczęstszą przyczynę zgonów nie tylko w Polsce, ale również na całym świecie.

Celem tego wydarzenia jest propagowanie wiedzy na temat schorzeń sercowo-naczyniowych i kładzenie nacisku na profilaktykę. W końcu każdy człowiek ma tylko jedno serce, więc trzeba umieć o nie odpowiednio zadbać.

Wśród czynników ryzyka chorób układu krążenia możemy wyróżnić takie, na które mamy wpływ(modyfikowalne) oraz takie, które od nas nie zależą(niemodyfikowalne). Do grupy przyczyn, których nie da się zmienić zaliczamy: wiek, płeć oraz genetykę. Nikt nie jest w stanie zatrzymać upływu czasu, a im jesteśmy starsi – tym większe jest prawdopodobieństwo zachorowania. Znacznie częściej chorują mężczyźni oraz osoby, u których w rodzinie występują choroby sercowo-naczyniowe.

Warto zastanowić się nad grupą czynników ryzyka, które możemy zmienić. Dotyczą one przede wszystkim:

  • Diety, która powinna być odpowiednio zbilansowana, bogata w owoce i warzywa posiadające składniki mineralne, witaminy oraz błonnik a uboga w sól, cukier, tłuszcze zwierzęce i cholesterol.

  • Aktywności fizycznej – ważny jest regularny wysiłek najlepiej na świeżym powietrzu, na który powinno się poświęcić około 45 minut każdego dnia. Może to być szybki spacer, jazda na rowerze, pływanie itp. Ruch poprawia nastrój i samopoczucie, zmniejsza stres, zapobiega powstawaniu zakrzepów w naczyniach krwionośnych, pozwala zrzucić zbędne kilogramy.

  • Nadwagi i otyłości – do oceny może posłużyć wskaźnik masy ciała(BMI), który oblicza się dzięki podzieleniu masy ciała w kilogramach przez wzrost podany w metrach podniesiony do kwadratu. Wynik większy niż 25 sygnalizuje nadwagę a powyżej 30 oznacza otyłość. Na stronie www.miastowformie.pl jest dostępny kalkulator BMI.

  • Alkoholu – jest kaloryczny i spożywany w nadmiarze szkodzi zdrowiu. Za bezpieczną dawkę dobową alkoholu podaje się 2 jednostki stanowiące 20g czystego etanolu dla mężczyzn i 1 jednostkę dla kobiet, która jest równowartością 250ml piwa, 125 ml wina lub 25 ml wódki. Dobrze jest ograniczyć picie alkoholu, ale najlepiej byłoby całkowicie z niego zrezygnować.

  • Papierosów – palenie powoduje zwężanie się naczyń krwionośnych(miażdżycę), co z kolei może prowadzić do choroby niedokrwiennej serca, udaru, zawału a także wielu innych poważnych schorzeń. Także bierne palenie, czyli przebywanie w środowisku, w którym inne osoby palą papierosy jest niebezpieczne dla Twojego serca.

  • Chorób współistniejących takich jak nadciśnienie tętnicze czy cukrzyca – należy je leczyć i stale kontrolować poprzez badania okresowe(kontrolę ciśnienia, poziomu cukru czy cholesterolu).

  • Sfery psychicznej – w dzisiejszych czasach życie dostarcza nam wiele powodów do zmartwień. Najlepiej byłoby unikać sytuacji stresogennych, jednak jest to stosunkowo mało możliwe. W związku z tym ważne jest odpowiednie radzenie sobie ze stresem, czy to za pomocą głębokich oddechów, liczenia do dziesięciu albo rozmowy z bliską osobą. A może warto byłoby zapisać się na jogę lub boks?

Efektów złego stylu życia nie odczuwamy od razu, a jest to rozłożone w czasie. Niestety im dłużej zwlekamy ze zmianą stylu życia, tym mniejsza szansa na zachowanie zdrowia.

Wiosna to idealny moment na zmiany: zwiększa się dostęp do świeżych owoców i warzyw, dni są coraz dłuższe i bardziej słoneczne, pojawia się więcej możliwości aktywnego wypoczynku i relaksu. Zatem zrób coś dla siebie i zadbaj o swoje serce!

Autor: Dorota Matusewicz

studentka na kierunku: Zdrowie Publiczne, Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu

 




Tagi: